Szeretné Ha Gyereke Élvezné a Matematikát?
Ingyenesen Kipróbálhatja!
www.matek.info/matematika_feladatok
Persze, ha van egy kis segítség, akkor sokkal könnyebb! :-)
Ha szeretné, hogy gyermeke javítson,
most itt a lehetőség! Én tudok segíteni!
Ajánlok egy nagyon jó lehetőséget itt a neten!
Használja a 60 feladatból álló matek gyakorló programokat!
Általános iskolásoknak több tantárgyból is szuper segítség!
Egy kis ízelítő:
Az egész számok: Az egész számok halmazába soroljuk a pozitív és negatív egész számokat,
valamint a nullát. Így mondhatjuk azt is, hogy az egész számok halmaza tartalmazza a természetes
számok halmazát.
Az egész számok jele: ’Z’ betű
Az egész számokat kettéválaszthatjuk pozitív és negatív egész számokra, illetve a nullára.
A pozitív számok előtt plusz (+) előjelet használunk, a negatív számok előtt mínusz (-) előjelet
használunk.
A nulla se nem pozitív, se nem negatív szám.
Minden pozitív számnak megvan a negatív párja, ezek alkotják a negatív számok halmazát.
Például:
Pozitív számok |
Negatív számok |
+1 |
(-1) |
+4 |
(-4) |
+8 |
(-8) |
Negatív szám: Negatív számoknak nevezzük a nullánál kisebb egész számokat.
Jelölésük: -3 (mínusz 3)
A negatív és pozitív számokat például a hőmérséklet meghatározására használjuk.
Például:
Téli reggeleken általában –9°C van. |
Nyáron általában +35 °C körül van a hőmérséklet |
A negatív számokat is ábrázolhatjuk számegyenesen, mint a pozitív számokat.
A számegyenesen a negatív számok nullától balra találhatók.
Balra haladva egyre kisebb számok következnek a számegyenesen (-5, -4, -3, -2).
Egy szám ellentettje: Egy természetes szám ellentettjének nevezzük azt a számot,
ami a számegyenesen a nullától ugyanakkora távolságra helyezkedik el, csak a másik irányba.
Például:
Szám |
Ellentettje |
(-2) |
2 |
(-6) |
6 |
A környezetünkben található tárgyakat úgy tudjuk összehasonlítani, hogy valamilyen tulajdonságukat viszonyítjuk egymáshoz. Ahhoz, hogy minél pontosabb legyen az összehasonlítás, ezekhez a tulajdonságokhoz számokat rendelünk.
Például ha egy test nagyságát szeretnénk összehasonlítani egy másikkal, akkor először megállapodunk egy alapmennyiségben, és a többi test tulajdonságait ehhez az alaphoz viszonyítjuk. Ezt hívjuk mértékegységnek.
Így alakulnak ki a mértékegységek.
Például veszünk egy bizonyos mennyiségű vizet, és megállapodunk abban, hogy az a mennyiség lesz 1 gramm. Ez 1cm3 víz súlya. Ami annyit jelent, hogy 1cm x 1cm x 1cm-es kockát veszünk, amit teletöltünk vízzel, és ennek a vízmennyiségnek a súlyát elnevezzük 1 grammnak. És ha nagyobb mennyiséget szeretnénk megmérni, akkor ehhez a grammhoz viszonyítunk.
Legfontosabb mértékegységeink a hosszúság, tömeg, idő, terület, térfogat,
űrtartalom és a hőmérséklet.
Minden mennyiség értéke egy számból és a mértékegység rövidítéséből áll.
Most lássuk a különböző mértékegységeket, hogy mi mit jelent!
Hosszúság: A hosszúság két pont közötti távolság nagyságát fejezi ki.
Megmutatja, hogy milyen távol van két pont egymástól.
Például milyen távol van az íróasztalodon a könyv a ceruzádtól.
A hosszúság mértékegysége: méter
Jele: m
A méter törtrészei: 1 méter = 1000 milliméter (mm),
1 méter = 100 centiméter (cm)
1 méter = 10 deciméter (dm)
A méter többszöröse: 1 kilométer (km) = 1000 méter (m)
A következő mértékegység a tömeg.
Tömeg: Megfigyelheted, hogy van olyan test, aminek könnyebb, a másiknak pedig nehezebb megváltoztatni a sebességét. Például könnyebb eltolni egy párnát, mint egy íróasztalt. Vagy könnyebb egy biciklit tolni, mint egy autót.
Arról a testről, amelyiknek nehezebb megváltoztatni a sebességét, azt mondjuk, hogy tehetetlenebb, azaz nagyobb a tehetetlensége. A testek tehetetlenségét fejezzük ki a tömeggel. A nehezebb és a könnyebb testeket a tömeggel tudjuk jellemezni. Tehát minél nagyobb egy test tehetetlensége, annál nagyobb a tömege.
A tömeg mértékegysége: gramm, kilogramm
Jele: g, kg
A gramm törtrészei: 1 gramm = 1000 milligramm (mg)
A gramm többszörösei: 1 dekagramm (dkg) = 10 gramm
1 kilogramm (kg) = 1000 gramm
1 tonna (t) = 1 000 000 gramm
A súly mértékegysége: N
1 kg tömegű test súlya 10 N
Idő: A változásoknak az egymást követő mozzanatait tudjuk kifejezni az idővel.
Meg tudjuk vele mérni, hogy két történés között mennyi volt a változás hossza.
Az idő mértékegysége: másodperc
Jele: s
A másodperc többszörösei: 1 perc (min) = 60 másodperc
1 óra (h) = 60 perc =3600 másodperc
1 nap = 24 óra = 1440 perc
1 hét = 7 nap
1 év = 365 nap
Terület: Egy hely nagyságának kifejezésére alkalmas. Például meg tudjuk vele mérni,
hogy milyen nagy a szobád, vagy mekkora egy focipálya.
Például: A szoba területe 20 négyzetméter.
Térfogat: Egy test nagyságának kifejezésére alkalmas, mekkora helyet foglal el.
Például: A kocka térfogata 10 köbméter.
Űrtartalom: Egy test tartalmának kifejezésére alkalmas.
Például: 1 liter tej.
Hőmérséklet: Általában a levegő hőmérsékletének mérésére használják.
Például: Ma 25°C várható.
Az egész számok (folyt.)
Az egész számok: A természetes számok és a negatív számok együtt alkotják az
egész számok halmazát.
Például: (-13), (-2), 0, 1, 15
Az egész számokkal végezhető műveletek közé tartozik az
összeadás, kivonás, szorzás és osztás.
Ezek között vannak egyenrangúak, és van, amit előbb kell elvégezni, ha számolunk.
Egyenrangú műveletnek számít az összeadás-kivonás és a szorzás-osztás, viszont ha egy
példában találunk összeadást vagy kivonást és szorzást vagy osztást is, akkor előbb a szorzást
vagy az osztást kell elvégeznünk, és csak utána jöhet az összeadás vagy a kivonás.
Az egész számokkal való összeadás és kivonás
Összeadás |
Kivonás |
Két pozitív szám összeadása: |
Két pozitív szám kivonása: |
Két negatív szám összeadása: |
Két negatív szám kivonása: |
Pozitív szám összeadása negatív számmal: 5 + (-3) = 5 – 3 = 2 |
Pozitív szám kivonása negatív számból: (-9) – 8 = -17 |
Negatív szám összeadása pozitív számmal: (-5) + 3 = (-2) |
Negatív szám kivonása pozitív számból: 9 – (-8) = 9 + 8 = 17 |
Például:
8 – 3 + 5 = 5 + 5 = 10 |
Az egész számokkal való szorzás és osztás
A szorzás és osztás felsőbbrendű műveletek, mint az összeadás és kivonás.
Például:
2 x 5 + 6 = 10 + 6 = 16 |
Itt láthatod, hogy először a szorzást végeztük el, és csak utána az összeadást. Ha nem ebben a
sorrendben végzed el a műveleteket, akkor rossz eredményt fogsz kapni!
Zárójelekkel lehet változtatni a műveletek sorrendjén. Ha a példában található zárójel,
akkor mindig a zárójelen belüli műveletet kell elöször elvégezni és csak utána a többit.
Például:
(8 – 5) x 2 = 3 x 2 = 6 |
A természetes számok: Természetes számoknak nevezzük a pozitív egész számokat és a nullát.
A természetes számok jele: ’N’ betű.
Ezeket a számokat több csoportba sorolhatjuk. Így beszélhetünk tízes, százas, ezres, tízezres,
százezres, milliós, tízmilliós és százmilliós csoportokról. Ez lényeges dolog, mert nagyban
megkönnyíti a számolást, ha valamiből sok van.
Ez alapján alkották meg a tízes alapú helyiértékes számrendszert is. Ennek a segítségével azonnal
meg tudjuk mondani, hogy hány százasból, tízesből és egyesből áll egy szám.
A számok elején mindig a legnagyobb helyiérték helyezkedik el, és jobbra csökken
(ezresek, százasok, tízesek, egyesek).
Például:
1253 |
Kiolvasva:
Ezerkétszázötvenhárom |
Táblázatban felbontva:
1 ezres + 2 százas + 5 tízes + 3 egyes |
Ezresek |
Százasok |
Tízesek |
Egyesek |
1 |
2 |
5 |
3 |
A számok írására is vonatkoznak szabályok. Ha kétezernél nagyobb egy szám, akkor kötőjellel
választjuk el, helyiérték szerint. A százasokat már nem választjuk el, hiszen az kevesebb, mint
kétezer.
Például:
Nyolcezer-hétszázhatvankettő |
Tizenkétezer-ötszázharmonc |
A természetes számokat számegyenesen is tudjuk ábrázolni. Minden számhoz pontosan egy hely
kijelölhető a számegyenesen, ezeket a kijelölt helyeket osztópontoknak nevezzük.
Osztópontokat kijelölhetünk egyesével, tízesével, százasával, ezresével stb.,
attól függően, hogy mekkora számokat akarunk ábrázolni.
A számok összeadását a kerekítés szabálya még jobban megkönnyíti. Hasznos lehet, ha a
boltban gyorsan ki akarjuk számolni, hogy körülbelül mennyit fogunk fizetni a kasszánál.
Ilyenkor az árak kerekített értékét gyorsan össze tudjuk adni fejben.
A számok kerekítésére is vonatkoznak szabályok.
A számokat mindig arra az értékre kerekítjük, amelyhez közelebb állnak.
Például:
14-et 10-re kerekítjük | 17-et 20-ra kerekítjük |
140-et 100-ra kerekítjük | 170-et 200-ra kerekítjük |
1400-at 1000-re kerekítjük | 1700-at 2000-re kerekítjük |
Ha a kerekítendő szám egyforma messze van a tízes, százas illetve ezres szomszédjától,
akkor felfelé kerekítünk.
Például:
15-öt 20-ra kerekítjük |
150-et 200-ra kerekítjük |
1500-at 2000-re kerekítjük |
Hamarosan elkészül a Játék a számokkal című oktató DVD
1. és 2. osztályosoknak!
Összehasonlítás, több, kevesebb, ugyanannyi, relációs jelek megismerése | Számok megismerése 10-20-ig (a kétjegyű számok) | ||
Sorozatok folytatása, egyszerűbb összefüggések, szabályszerűségek felismerése | Kétjegyű számok össszeadása | ||
Ismerkedés a számokkal 0-10-ig | Kétjegyű számok kivonása | ||
Páros és páratlan számok | Síkidomok (testek válogatása, osztályozása megadott szempont szerint) | ||
Számegyenes megismerése, számszomszédok | Mit mivel mérünk? (hosszúság, tömeg, űrmérték) | ||
Sorszám megismerése (Hányadik a sorban?) | Óra megismerése, év évszak, hónap, nap | ||
Számok bontása | Időpont és időtartam | ||
Összeadás | Számkör bővítése 100-ig | ||
Kivonás | Csoportosítás kettesével, hármasával | ||
Római számok megismerése | Számok kétszerese, háromszorosa | ||
Mennyiségek összehasonlítása (könnyebb, nehezebb, hosszabb, rövidebb stb.) | Számok fele, harmada | ||
Kerekítés szabályai | Szorzás, szorzótábla | ||
Osztás, maradékos osztás | Műveletek sorrendje, zárójelek használata |
Továbbá több mint 500 gyakorló feladat segít abban, hogy gyermeke begyakorolja
az 1. és 2. osztályos évfolyam anyagát.
A kiadás előtt megrendelheti az oktató DVD-t 50%-os kedvezménnyel!
Két évfolyam anyaga egyben, most féláron!
A részletekért kattintson ide: http://www.matek.info/matek_1-2_megjelenes
Ugyanitt kipróbálhatja a DVD demó változatát is!
ITT FELIRATKOZHAT: www.matek.info
Köszönjük Nagy Erikának
A HONLAP KULCSSZAVAI:
Debrecen, szép versek, mesék,
mandalák, szimbólumok, csodás képek, animáció, linkek,
MATEK.INFO